Motorcyklister se hit! - Försäkring

Många motorcyklister undrar när de ska teckna försäkring vilket bolag man ska välja. Oftast är det priset som avgör och villkoren kommer sen. Oftast är dessa dock avgörande vid en olycka. Vad du bör tänka på när du tecknar försäkring till dig och ditt fordon och vilka frågetecken det kan finnas utöver kan du läsa om mer här: Trafikförsäkring är ett krav. Syftet är att andra ska skyddas ifall du har gjort något fel och skadat någon eller någons egendom. Naturligtvis skulle man kunna säga att man avstår ifrån detta och kräver skadestånd direkt ifrån personen som har vållat olyckan. Men vad händer om den personen saknar förmåga att betala för de skador som har uppkommit? När det gäller trafiken är det dock alltid bra att ha helförsäkring på dig och ditt fordon. Det är viktigt att även du ersätts ifall du råkar ut för någon olycka. Är helförsäkrad går dessutom din försäkring in och ersätter dig för de skador som har uppstått även om du inte har vållat olyckan för att sedan går i regress, dvs kräver pengarna tillbaka från den andra personens försäkringsbolag. Vilka faktorer är avgörande för prissättningen? Faktorerna som avgöra din premie är många. Förarens ålder, typ av motorcykel, märke, bostadsort är bland de viktigaste faktorerna. Och mycket bygger på statistik. Det kan förekomma att en motorcykel är billigare att försäkra för en person som är 27 än för en person som är 34. Detta beror på att personer runt 34 med just den typen av MC är, enligt försäkringsbolagets statistik, är mer benägna att hamna i en olycka än en person som är 27. Märke kan spelar roll också. Samma typ av motorcykel, samma kubik och hästkrafter men den ena är KTM och den andra är en Suzuki. Om statistiken visar sig att KTM byter ägare oftare genom stöld så är det sannolikt att en KTM kommer vara dyrare att försäkra än en Suzuki. Sporthojar är ett välkänt kapitel. Här kommer många hästkrafter, på lite vikt och en hårresande olycksstatistik ihop jämfört med de andra märken. Här pratar försäkringsbolagen inte heller om absoluta siffror utan hur många procent av de registrerade fordon i Sverige har varit med i en trafikolycka. Även om det är lika mellan sporthojar och custom så finns det betydligt fler customåkare i Sverige än sporthojsåkare. Att ta hand om sig själv och sin hoj lönar sig Många försäkringsbolag ger rabatt om du tecknar försäkring med krav på skyddsutrustning och inlåsta rum nattetid. Ju mindre försäkringsbolaget ser dig som en risk för eventuella utbetalningar, ju lägre premie har du. Kom ihåg: Försäkringsbolagen tjäna inga pengar på att betala ut ersättning till skadade. Varför är min motorcykel så mycket billigare i försäkring i januari än i juni? Många försäkringsbolag erbjuder en säsongbaserad försäkring till alla som inte kan eller vill betala hela årspremien på en gång. Av rent naturliga skäl är det mycket mer MC-körning i juni jämfört med januari - även om det finns hårda undantag. Vilket leder till nästa fråga: Gäller min försäkring utomlands? Ja din svenska försäkring gäller givetvis utomlands så länge din motorcykel vistas huvudsakligen i Sverige. När försäkringsbolagen erbjuder säsongsbaserad försäkring tycker de inte särskilt mycket om om du har din motorcykel i Sverige april till november och i Spanien december till mars. Det går inte riktigt i takt med deras tanke om mindre MC-körning under vintersäsongen. Rättsskyddsförsäkring - ett viktigt ämne för oss med juristfirma Om du har halv- eller helförsäkring ingår i regel rättsskyddsförsäkring också. Självrisken och maxbeloppen varierar dock stort. Den frågan blir dock först intressant när du ska driva ett mål mot ditt försäkringsbolag om du anser att du inte fått tillräckligt i ersättning. I en sådan domstolsprocess handlar det oftast om skador och sår som leder till handikapp och minskad arbetsförmåga och/eller lång rehabiltering och därmed inkomstförlust. Sådana rättsprocesser är väldigt långa och kräver en del sakkunnigutlåtanden från läkare och andra experter som i regel inte är billiga. Samtidigt som man vid en negativ dom behöver stå för båda parters rättegångskostnader. Den dåliga nyheten: I sådana extrema fall har i skrivande stund inget försäkringsbolag ett maxbelopp i sina villkor som skulle täcka samtliga kostnader en sådan rättegång vanligtvis medför. Den goda nyheten är dock att det egentliga syftet med rättsskyddsförsäkringen, nämligen att kunna anlita ett ombud som för talan i ditt ställe, räcker hos de flesta. Skillnaden här ligger i hur generösa försäkringsbolagen är med att bevilja dig ett ombud vid ett försäkringsfall. (Eftersom vi är opartiska och neutrala kommer vi inte lämna någon rekommendation eller kritik mot enskilda bolag). Av rent naturliga skäl är advokat- och juristbyråer mer intresserade i att arbeta med försäkringsärenden där bolaget är mer generöst när det gäller maxbeloppet förstås.


Jag har inte följt alla krav ordagrant - nu har olyckan skett. Vad händer nu? Här är många försäkringsbolagen väldigt olika. Även om det går rakt mot gällande rätt kan villkoren se annorlunda ut och vara stenhårda. Om du exempelvis har missat att låsa in din motorcykel nattetid och den blir stulen kommer försäkringsbolaget i regel att ersätta dig för skadan, men inte hela beloppet. Samma gäller även de flesta andra omständigheterna i ett försäkringsärende. Däremot är ett bedrägligt agerande ditt ansvar och kan leda till att du blir utan ersättning vid olycksfall. Provkörning vid försäljning av MC - stöld eller inte stöld? För ett antal år sen uppmärksammades tipset om att sitta bakpå vid en provkörning på ett mycket negativt sätt i olika forum. Sanningen är att det tipset inte är fel även om det låter konstigt. Stöldförsäkringen gäller inte om du lämnar ifrån din MC med nycklarna till en provkörning utan att du kan behålla den faktiska kontrollen över din mc. Pass och id-handlingar som säkerhet är inte tillräckliga. De kan vara falska eller tillhöra någon annan person, bara en pant som inte är hela beloppet är inte heller någon säkerhetsåtgärd som i värsta fall skulle gälla. Däremot att tillåta en provkörning på en parkeringsplats och endast där, eller att köra med bil eller annan MC efter intressenten så att man alltid har koll på sitt fordon räcker enligt gällande praxis. Att tänka på innan man täcker försäkring: - Läs villkoren noga och jämför olika försäkringsbolag. Om du har frågor tveka inte att kontakta bolaget eller oss. Som motorcyklist får du 15 minuters rådgivning helt gratis från hojåkare till hojåkare. - Tänk på att allt som ger dig rabatt hos ett försäkringsbolag också hjälper dig att bli en säkrare motorcyklist. Ett medlemsskap hos BMW- klubben, Filip Backlund Motorförening eller SMC ger dig tillgång till körningar, kurser m.m. där du kan träffa erfarna hojåkare och lära dig mer. - Följ instruktionerna enligt villkoren noga


Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. Ride safe!

95 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla